vineri, 25 ianuarie 2008

Decalogul modernizarii Romaniei

A fost o vreme cind Romania se afla pe drumul cel bun, chiar daca inca mai avea probleme de dezvoltare, inegalitatile sociale fiind inca mari. Era un actor international cu influenta in Europa si o bogata tara balcanica.Timp de aproape 100 de ani (1848-1947) romanii au avut succese nationale notabile precum Unirea de la 1859, Independenta de la 1877 sau Marea Unire de la 1918.International Regatul era respectat. La Bucuresti s-a desfasurat conferinta de pace in urma razboaielor balcanice si tot la Bucuresti au fost trimise propunerile pentru realizarea unor federatii romano-bulgare sau romano-maghiare sub sceptrul coroanei Casei Regale de Romania.La inceputul secolului XX Japonia a venit la Bucuresti pentru a se inspira din reforma invatamantului realizata de Spiru Haret, model de modernizare a educatie . În preajma celui de-al doilea război mondial raportul dintre România şi ţările cele mai dezvoltate, în privinţa produsului brut pe cap de locuitor nu depăşea în ansamblu 3 la 1, comparativ cu estimări de 10 la 1 în decembrie 1989[i]. Raportată la restul Europei, România interbelică era pe locul 10 ca putere economică deţinând la producţia de petrol locul întâi în Europa şi locul cinci în lume. Tot în Europa, România deţinea locul 4 la suprafeţe cultivate producând 15% din porumbul lumii şi fiind a cincea producătoare mondială de vinuri[ii]
Adevarata epoca de aur nu este cea pe care o visa dictatorul ci cea pe care au faurit-o familia regala romana si elita politica pasoptista.Prima modernizare se incheia cu succes (realizarea Romaniei Mari), iar legile acelei modernizari s-ar putea aplica si la politica de astazi. Asa s-a nascut decalogul politicianului roman, set de 10 recomandari, care ar putea ameliora atit calitatea vietii politice din Romania cit si eficienta formularii si aplicarii politicilor publice specifice.


1.Politica inseamna in primul rind onoare, loialitate si patriotism

Politica este in primul rind o chestiune de onoare, scopul fiind sa faci sa fie bine pentru cei multi.In limba latina ministru inseamna servitor. Ce-i puternici trebuie sa fie generosi , ce-i bogati trebuie sa se gindeasca si la cei saraci. Puterea insemna responsabilitate in primul rind fata de ce-i multi , slabi si saraci. Loialitate insemna sa fi fidel intereselor tarii tale chiar si atunci cind interesele tale personale sunt serios amenintate. Iar patriotismul este ce poti face tu pentru tara si nu ce poate tara face pentru tine.Gradele, medaliile , functiile trebuie sa fie o recunoastere a loialitatii tale fata de tara si nu o cale de a fi sigur ca tara face ceva pentru tine. Exemplul regelui Carol I ne poate indruma. Desi german si desi optiunile sale personale il indrumau in 1914 inspre o alianta cu Puterile Centrale, a respectat decizia elitelor politice romanesti si interesul national, optind pentru neutralitate si facilitind ulterior alianta cu Antanta.Regele Ferdinand , urmasul sau, i-a continuat politica.
Fara onoare, loialitate si patriotism vulnerabilitatile Romaniei, saracia si coruptia, se vor agrava permitind acelor state adversare sau chiar inamice sa-si intensifice actiunile, insistind in special pe dizolvarea noastra morala .


2.Politica poate insemna compromis daca el este facut in interes national

Dupa alungarea lui Cuza , cele doua grupari politice importante, au inteles ca nu au dreptul sa lase lupta politica sa distruga Unirea de la 1859.Pentru a o salva si a o garanta , s-au hotarat sa lege Principatele de Occident, aducind pe tron o familie regala europeana.Inteligenta si generoasa decizie, odata luata a fost cu succes pusa in practica, dovedind ca o strategie are valoare doar prin transformarea ei in actiune .
Prin prisma evolutiilor politice de astazi, Romania are nevoie de o larga majoritate politica in ceea ce tine de principalii parametrii ai modernizarii .Lupta politica trebuie sa fie o cale de democratizare a tarii si nu una de distrugere a ei.Obtinerea puterii politice nu este un scop in sine ci doar calea de a concepe si pune in aplicare politicile de modernizare de care Romania are atita nevoie.

3.Nu exista modernizare fara occidentalizare

Marii cronicari au spus ca “de la Rim ne tragem”.Scoala Ardeleana a preluat mesajul si a pus bazele ideologice ale romanismul, explicind de ce fiind latini suntem si occidentali.Prima folosire a steagului rosu, galben si albastru ca simbol national se va intimpla intr-un context european, elita pasoptista arborand tricolorul pe cladirea primariei din Paris,in februarie 1848, fiind sincrona cu elita occidentala in cererile ei de modernizare si democratizare.Romania nu se poate dezvolta rapid decit prin simbioza cu Occidentul si in interiorul lui. Decebal a fost un rege mare si curajos pentru ca a avut un adversar pe masura.Integrarea in NATO si UE ne ofera cei mai buni aliati si cele mai bune conditii de relansare a modernizarii. Parafrazindu-l pe Lovinescu, fara a fi perfecta, optiunea euro-atlantica ne-a pus pe un fagas oricum superior celui “ruso-turc sau local-traditional”.


4.Occidentul trebuie sa ne fie favorabil

Rolul Occidentului este întotdeauna crucial iar contextul internaţional trebuie să ne fie favorabil. Modernizarea României nu este posibilă fără a avea o intersecţie favorabilă între interesele naţionale şi cele de ansamblu ale Occidentului, dacă este posibil chiar o coincidenţă a lor. Oprirea evoluţiei democratice a României în preajma celui de-al doilea război mondial a fost şi rezultatul “involuţiei lumii europene de la democraţie la autoritarism şi dictatură”[iii], valurile totalitarismelor concurente, nazism şi comunism, distrugând pluralismul politic . Modernizarea României depinde de un context internaţional favorabil, prin asta înţelegându-se un sprijin puternic al Occidentului şi protecţia sa.

5.Nu exista occidentalizare fara inter-operabilitate intelectuala

Sansa integrarii in NATO si UE va fi valorificata doar daca elitele conducatoare romanesti vor colabora onest si profesionist cu cele occidentale.Lectiile primei modernizari ne ajuta si in aceasta privinta. Pe fondul catalizator al intersecţiei favorabile de interese cu Vestul, pentru a putea avea modernizare este nevoie de o strânsă, onestă şi profesionistă cooperare între elitele româneşti şi cele din Occident. Fără o astfel de cooperare, chiar în condiţiile în care legea nr. 4 ar fi respectată, nu ar exista modernizare. Influenţa Orientului ar fi prea puternică şi ar ofilii elementul Occidental.Sprijinul Occidentului este important pentru a compensa “know-how”limitat în materie de modernizare, iar protecţia este necesară pentru a descuraja acele entităţi internaţionale, “nefericite” cu modernizarea României, să intervină în “afacerile noastre interne”, pentru a deraia procesul si „a remorca” Romania, transformind-o sau retransformind-o intr-un instrument al propriilor politici externe si de securitate.


6.Ideea binelui comun trebuie sa motiveze dezvoltarea economica

Succesul modernizării depinde de relansarea economică şi de condiţii internaţionale favorabile dezvoltării economice, iar la acest capitol geopolitica întotdeauna a jucat un rol important. Caracterul de “culoar de trecere”[iv] pe care regiunea sud-est europeană l-a jucat încă din epoca medievală, a condamnat regiunea la subdezvoltare. De aici şi importanţa masivă a libertăţii de navigaţie şi de comerţ pe Marea Neagră sau pe Dunăre sau a liberei pătrunderi în România a capitalului vestic. Când otomanii au preluat controlul Dunării şi al cetăţilor moldoveneşti de la Marea Neagră, pentru principate asta a însemnat începutul sărăciei şi subdezvoltării. La fel ca şi în trecut, nu putem prospera decât în cazul în care comerţul în regiune este liber şi dezvoltarea economică nu este îngrădită de factori interni sau externi. Sărăcia a fost unul din marii duşmani ai României, atât din privinţa realizărilor naţionale cât şi al modernizării.Bogatia care astazi se produce datorita integrarii in NATO si UE trebuie echitabil distribuita, alfel pericolul oligarhizarii va fi din ce in ce mai mare, putind afecta grav tara in viitor.In 1907 Romania a fost confruntata cu spectrul falimentului politic, si asta fara ca cineva din exterior sa se amestece.

7.Reprofesionalizarea Romaniei

In secolul 21 cea mai importanta resursa va fi “cunoasterea” , mult mai importanta decit energia sau orice alta resursa.UE doreste sa construiasca “societatea cunoasterii” iar in SUA companiile, chiar si cele care nu sunt in sectorul serviciilor devin “knowledge based organizations”.In aceste conditii reprofesionalizarea Romaniei trebuie sa devina una din cele mai importante politici. Trebuie renuntat la politica anti-intelectualitate , bazata pe promovarea mediocritatii si a obedientei , dezvoltata de Ceausescu incepind cu 1981, ca protectie impotriva evenimentelor din Polonia si aparitia sindicatului Solidaritatea.Ea a dus la falimentul regimului Ceausescu si va duce la falimentul oricarui regim care isi va derula actiunile politice in baza acestui principiu specific unui regim totalitar.In final va duce , incet dar sigur , la falimentul tarii.Elitele conducatoare trebuie sa-i promoveze pe ce-i mai competenti, iar competentii sunt cei care spun nu ce trebuie facut ci cum se face.A-i alege pe cei mai buni insemna a reprofesionaliza Romania, insa pentru asta ai nevoie si de a pretui invatatura, scoala si cercetarea stiintifica.In lumea de astazi viitorul tarilor se judeca dupa cit aloca “cercetarii si dezvoltarii” (R&D) si dupa cita civilizatie produc.Cultura au toate tarile dar doar citeva sunt capabile de a produce civilizatie.Ierarhia se face nu dupa cultura ci dupa civilizatie. Acesta este standardul comun de evaluare. Iar la rindul ei civilizatia se produce doar in tarile care pretuiesc spiritul critic . Nu exista modernizare si dezvoltare fara spirit critic iar odata acesta dezvoltat vom intelege ca “turcul din noi” este devina pentru nerealizarile noastre si nimeni altcineva. Externalizarea vinei este o dovada de slabiciune structurala.


8.Modernitatea are nevoie de institutii.Ele trebuiesc construite !

Modernitatea are nevoie de institutii specifice si nu este obligatoriu ca toate acestea sa fie guvernamentale.OSIM , infiintat in 1877, a fost a treia institutie de acest fel din Europa, dupa cea a Imperiului Otoman si a Imperiului Britanic.Scoala superioara de razboi, construita in 1889, a fost a sasea in Europa, dupa cele din Berlin, Viena, Paris, Torino si Bruxelles.Banca Nationala, Academia Romana, universitatile, calea ferata etc toate au fost institutii necesare primei modernizari.Unele dintre acestea, precum Academia Romana, ar avea un rol extrem de important si astazi, desii nu intotdeauna si-l asuma.Alte institutii vor trebui create.In primul rind va trebui modernizat guvernul ca institutie, accentul trebuind sa fie pus pe interactiunea cu ceilalti parteneri de guvernare, in spiritul ideii de buna guvernare.In plus, Romania trebuie sa se aplece mai mult pe studierea viitorului.Suntem tara unde s-au construit multe institutii noi, dedicate cercetarii stiintifice, multe dintre ele foarte importante, dar toate dedicate studierii trecutului:Holocaust, Comunism sau evenimentele din decembrie 1989.Toate tarile serioase sunt preocupate de anticiparea viitoarelor cutremure geopolitice, incercind sa inteleaga specificul acestora si mai ales implicatiile politice, economice, militare, sociale sau ecologice. . In Romania insa, desii este mult mai probabil ca surprizele neplacute sa vina din viitor, nici o institutie publica sau privata nu se ocupa cu studierea serioasa a viitorului si a implicatiilor acestuia pentru tara .Desii avem doua-trei institute de cercetare a relatiilor internationale, acestea sunt nu numai slab incadrate si bugetate , dar mai ales ignorate.


9. Evolutia relatiilor internationale este cruciala pentru Romania

O tara de dimensiuni medii ca a noastra intotdeauna a depins de mersul relatiilor internationale.In plus, in ultimii ani, importanta acestui factor a crescut mult datorita globalizarii.Sistemul international este din ce in ce mai complex si ascunde multiple incertitudini.Prin integrarea in NATO si UE Romania, pe linga misiunile de interes national isi va asuma si misiunile viitoare ale NATO si UE. Si este din ce in ce mai clar ca una din principalele misiuni ale celor doua organizatii este si va fi gestionarea globalizarii.Prosperitatea si securitatea statelor membre NATO si UE depind de viitorul globalizarii, in cadrul acestei agende regasindu-se probleme precum Iranul, proliferarea nucleara, terorismul si crima organizata sau incalzirea globala.In egala masura este importanta pastrarea credibilitatii si relevantei acestor organizatii.Nu in ultimul rind viitorul Romaniei va depinde de evolutia relatiei trans-atlantice.Este de sperat ca legatura strinsa si speciala dintre SUA si aliatii europeni se va mentine.

10.Separarea politicii de intelligence

Politica are regulile ei proprii si este doar pentru politicieni in timp ce intelligence-ul este doar pentru ofiterii de informatii.Securitatea nationala cere o strinsa cooperare intre cele doua domenii dar fara interferente reciproce. Politicul si intelligence-ul trebuie sa evite capcana de a se amesteca in treburile celuilalt sau de a apela la celalalt pentru rezolvarea propriilor probleme.Serviciile de informatii pot ajuta o guvernare buna sa fie si mai buna dar nu pot impiedica o guvernare prosta sa dea faliment.Pe de alta parte oricite avantaje ar oferii politicul si oricit de mare ar fi bugetul oferit zonei intelligence-ului, acestea nu inlocuiesc performanta profesionala iar informatiile se string numai prin mijloace specifice si profesionalismul propriilor subordonati. O tara poate fi guvernata prin intermediul ofiterilor de informatii, fie ei acoperiti sau nu, dupa cum o dovedeste Rusia. Dar modelul rus are doua mari dezavantaje.El poate administra relativ bine ceea ce ai deja, dar nu poate aduna energiile pozitive ale unei tari si nu le poate cataliza in favoarea accelerarii dezvoltarii tarii. In plus modelul rus inseamna prosperitate doar pentru aparatul birocratic si cei care orbiteaza in jurul lor, marea masa a cetatenilor ramanind sa lupte cu saracia si bolile.In relatia politic-intelligence Romania trebuie sa respinga modelul rusesc si sa aleaga modelul occidental, care insemna mai putine privilegii si putere pentru serviciile de informatii dar o mai mare legitimitate si onorabilitate a acestor institutii in paralel cu remodelarea rolului lor.Ca si in Occident , marile averi trebuie sa provina din afaceri serioase si firme de succes si nu din intersectia politicului cu intelligence-ul.Reforma serviciilor trebuie sa includa si interdictia folosirii ofiterilor sub acoperire ca membrii ai Parlamentului sau Guvernului.


Concluzii

Daca si 2008 va fi ca 2007 riscam foarte mult.Riscam ca, in loc de a ne prezenta in fata lumii cu fruntea sus, reconfirmind justetea tezei care da ca necesara revenirea Romanie in Occident , sa dam apa la moara celor care spuneau ca granita de vest a Europei trebuia sa fie pe Tisa.Riscam sa dam satisfacite celor care , neoficial si foarte discret dar insistent, sugerau Occidentului ca romanii nu sunt de incredere si nu te poti baza pe ei.Riscam ca tara sa nu fie pregatita sa infrunte viitorul, la modul cum evolueaza acum sistemul international viitorul nefiind deloc roz.Avem cel mai prost inceput de secol din ultimile veacuri.Dar cel mai tare riscam sa facem primii pasi ca deplini membrii ai NATO si UE intr-o maniera de-adreptul schizofrenica, comportindu-ne din ce in ce mai anti-occidental in interiorul celor mai importante institutii ale Occidentului.
De ce este Romania confuza?Pentru ca cei care conduc nu inteleg sau nu le place si nu vor sa accepte ceea ce inteleg .Iar ce-i care inteleg si accepta, si poate chiar mai mult se mai si pricep, nu conduc.Si in aceasta ultima grupare avem intelectualitatea pro-occidentala si modernizatoare.Insa ea nu face parte din elita conducatoare.Are o influenta importanta asupra deciziilor, a contribuit foarte mult la realizarea unei minime interoperabilitati intelectuale cu Occidentul, vitala integrarii dar nu conduce efectiv.Poate propune dar nu ia decizii. Proiectul votului uninominal este poate cel mai bun exemplu.
Ce facem? Solutia nu este sa promovam intelectualii in functiile de conducere ale palierelor 1 si 2.Istoric stim ca rezultatele nu au fost fericite si nici nu vedem astazi un prea mare interes al intelectualilor in a se implica in politica sau a se angaja in sistemul de securitate nationala.Solutia este in a ameliora elitele conducatoare ale celor doua paliere prin occidentalizarea intregului invatamant militar si profesionalizarea politicii romanesti.In definitiv un alt lucru pe care-l putem invata din perioada interbelica este ca “Romania se va dezvolta cind clasa politica si sectorul de securitate vor lasa tara sa se modernizeze”.
[i] L Boia, Istorie şi mit în conştiinţa românească, Humanitas 1997, p 287.
[ii] T Gallagher, Furtul unei naţiuni-România de la communism încoace, editura Humanitas, Bucureşti 2004, p 56.
[iii] Şerban Papacostea, Monarhie şi Constituţie, “22” nr. 20/15-21 mai 2007 , p 4.
[iv] John R. Lampe, Frontiera imperială sau periferie capitalistă? Despre cum trebuie definită înapoierea balcanică între 1520 şi 1914, în lucrarea coordonată de Daniel Chirot - Originile înapoierii în Europa de est, editura Corint 2004, p 222.

7 comentarii:

bogdanpresecan spunea...

V-am descoperit azi cu ocazia scandalului CSAT-Presa, in cadrul emisiunilor TV. Ati castigat un sustinator...al dumneavoastra personal. V-ati descurcat admirabil!

Unknown spunea...

Sa-ti fie rusine daca vorbesti despre "Politica inseamna in primul rind onoare, loialitate si patriotism" si te pretezi la mizerii pentru ingradirea libertatilor si instaurarea dictaturii! Ai ajuns sa scuipi pe tara si pe oameni!
Cronica Romania de azi

rox spunea...

Buna ziua, as dori sa va iau un interviu in perioada 15-28 februarie 2011. Nu aveti o adresa email la care sa va trimit mai multe detalii?

ADYSURRY spunea...

http://surrysipluta.blogspot.com/2011/07/romania-si-rusia-o-complezenta.html

O studenta cu nota 5 la Globalizare si globalism..
respectele mele domnule profesor..

Unknown spunea...

Bravo Iulian,
Iti multumesc pentru rectitudinea morala de care dai dovada. Chiar m-ai facut sa fiu mandru de fostul meu coleg de liceu!

Gabi Constantinescu

octavian spunea...

Stimate domnule consilier prezidential !!! Cu tot respectul care vi-l port am o intrebare pentru dumneavostra :

Intr-o emisiune televizata la realitatea TV in data de 22.07.2012, a-ti spus ca este o crima sa dai afara un ofiter in speta domnul general Opris !!!! Nu credeti ca acum ceva timp cand domnul basescu a concediat alti generali romani cu aceeasi mandrie si onoare ca si cea a domnului general opris, generali pe care dumneavostra ii cunoasteti personal , nu s-a comis acelasi rau infam despre care dumneavsotra vorbiti ????? Aveti onoarea si taria de caracter sa-i amintiti domnului presedinte despre ce vorbea domnia sa cu rotarea cadrelor la acest nivel !!!!! va cunosc personal si nu cred ca procedati corect , si acest lucru o sa va atraga multe probleme in cariera dumneavastra viitoare domnule " profesor " !!

Va citez domnule profesor : "Trebuia să sancţionăm un om, respectiv pe generalul Marcel Opriş prin demitere, şi vreau să spun că în cariera unui militar demiterea este o chestiune foarte gravă. (...) Faptele pe care le-am avut noi la dispoziţie pentru a judeca cazul respectiv nu justificau o asemenea măsură"
Poate aveti taria de caracter, aceea tarie de caracter cu care unii generali ai armatei romane s-au retras cu demnitate si cu umilinta sa-mi raspundeti la acest comentariu !!!!!!!! Aceeasi tarie de caracter cu care a aceei oameni au fost umiliti de dn Gen. medar

octavian spunea...

Stimate domnule consilier prezidential !!! Cu tot respectul care vi-l port am o intrebare pentru dumneavostra :

Intr-o emisiune televizata la realitatea TV in data de 22.07.2012, a-ti spus ca este o crima sa dai afara un ofiter in speta domnul general Opris !!!! Nu credeti ca acum ceva timp cand domnul basescu a concediat alti generali romani cu aceeasi mandrie si onoare ca si cea a domnului general opris, generali pe care dumneavostra ii cunoasteti personal , nu s-a comis acelasi rau infam despre care dumneavsotra vorbiti ????? Aveti onoarea si taria de caracter sa-i amintiti domnului presedinte despre ce vorbea domnia sa cu rotarea cadrelor la acest nivel !!!!! va cunosc personal si nu cred ca procedati corect , si acest lucru o sa va atraga multe probleme in cariera dumneavastra viitoare domnule " profesor " !!

Va citez domnule profesor : "Trebuia să sancţionăm un om, respectiv pe generalul Marcel Opriş prin demitere, şi vreau să spun că în cariera unui militar demiterea este o chestiune foarte gravă. (...) Faptele pe care le-am avut noi la dispoziţie pentru a judeca cazul respectiv nu justificau o asemenea măsură"
Poate aveti taria de caracter, aceea tarie de caracter cu care unii generali ai armatei romane s-au retras cu demnitate si cu umilinta sa-mi raspundeti la acest comentariu !!!!!!!! Aceeasi tarie de caracter cu care a aceei oameni au fost umiliti de dn Gen. medar